Šta se dogodi kada smrt odluči uzeti odmor – na to pitanje, na sceni Doma kulture u Brčkom u okviru Internacionalnih teatarskih susreta, odgovor je sinoć ponudila predstava “Smrt na dopustu” u režiji Kokana Mladenovića, nastala prema romanu Joséa Saramaga. Ova scenska parabola o granici između života i smrti publici je donijela sat i po snažnih emocija, filozofskih dilema i poetske tišine.
Jednu od ključnih uloga tumači Borko Perić, koji igra violončelistu – samotnjaka čija glazba postaje most između svijeta koji ne zna umrijeti i tišine koja jedina razumije smrt.
– Violončelist je čovjek koji drugačije gleda na život i smrt. Zatvoren je u sebe, posvećen svojoj umjetnosti, nema potrebu sudjelovati u društvenim konvencijama. Možda je baš zato i zbližen s idejom smrti – kazao je Perić za Fenu nakon predstave.
Njegov lik odiše mirom i distancom, ali iza tog mira krije se duboko promišljanje o prolaznosti.
– Možda mi je taj lik najbliži meni samome. Smrt me ne uzbuđuje, ne doživljavam je kao nešto loše. Sve što je prirodno – lijepo je. Pa i smrt, koliko god bolna bila, ima u sebi ljepotu konačnosti – rekao je Perić.
U središtu predstave je intiman odnos Violončelista i Smrti, prikazan kroz glazbu, tišinu i povjerenje. Partnericu u toj suptilnoj scenskoj igri ima u Josipi Anković, koja tumači Smrt.
– Smrt je možda najintimniji čin koji postoji, intimniji i od rođenja. Josipa i ja smo se scenski slušali, dopunjavali i to se, vjerujem, osjeti. Sve je nastalo prirodno, iz povjerenja – kazao je Perić.
Za njega, glazba u ovoj predstavi nije samo umjetnost, već civilizacijski vrhunac – mjesto gdje se susreću život, tišina i nestajanje.
– Glazba je po mom mišljenju najveći doseg čovječanstva. Ona je spoj zvuka i tišine, života i smrti. U ovoj predstavi to je nerazdvojivo – istaknuo je.
Kroz Saramagovu ideju svijeta bez smrti, predstava otvara i pitanje ljudske potrebe da sve komercijalizira – pa i ono što bi trebalo biti sveto.
– Čovjek sve upropasti. Svaku ideju pretvori u korist, u profit. Danas je sve komercijalizirano, pa čak i smrt. Mislim da je to glavna poruka predstave – naglasio je Perić.
Na pitanje bi li čovjek znao živjeti bez smrti, odgovara bez dileme:
– Ne bi. Sve što nastaje mora i nestati. Život i smrt su dvije strane istog novčića – jedno bez drugog ne ide – mišljenja je Perić.
“Smrt na dopustu” unijela je na scenu poseban spoj duhovitosti i životne tuge, podsjećajući da i iza smijeha često stoji duboka misao.
Kao treća predstava u okviru 42. Internacionalnih teatarskih susreta u Brčkom, dodatno je obogatila festivalski program koji ove godine donosi raznolike forme i tonove savremenog teatra.
Argument.ba
